THE EFFECT OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY (CSR) DISCLOSURE TOWARDS FIRM VALUE

Muchamad Defri Akbar Soemantri

Abstract


The purpose of this research is to determine the effect of Corporate Social Responsibility (CSR) Disclosure towards Firm Value. CSR Disclosure is company’s or business world’s commitment to contribute in continuous improvement by considering the corporate’s social responsibilities and emphasizing on the balance between economy, social, and environment. Firm value in this research is determined by tobins’q ratio. The sample of this research is listed mining companies in 2010 until 2013 which published the annual reports in 2010 until 2013 and disclosed their Corporate Social Responsibilities. The sample is selected by using the purposive sampling method. There are 17 companies which meet the sample criteria. Analysis method used in this research is simple regression and t test is used for hypothesis testing. Based on the calculation of determination coefficient, CSR Disclosure has a positive effect toward firm value, a significant effect shown from the result of t test (2,361) which is higher than the t table (1,67155).

References


DAFTAR PUSTAKA

Anggraini, Fr, R, R. 2006. Pengungkapan Informasi Sosial dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pengungkapan Informasi Sosial dalam Laporan Keuangan Tahunan. Simposium Nasional Akuntansi IX. Padang.

Anwar, Yunita dan Martin Surya Mulyadi. 2012. Impact of Corporate Social Responsibility Toward Firm Value and Profitability. The Business Review, Cambridge: Vol 19.

Budi Untung, Hendrik. 2009. Corporate Social Responsibility. Edisi Kedua. Jakarta : SINAR GRAFIKA

Candra Indrawan, Danu. 2011. Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Kinerja Perusahaan. Universitas Dipenogoro. Semarang.

Ghozali, Imam. 2013. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program BM SPSS 21. Dipenogoro: Badan Penerbit Universitas Dipenogoro.

Hermawan, Budi, Amelia Sandra, dan Aneke Sumarli. 2012. Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan Dengan CSR sebagai Variabel Intervening. Seminar Nasional Akuntansi dan Bisnis Universitas Widyatama. Bandung.

Kusumadilaga, Rimba. 2010. Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderating (Studi Empiris pada Perusahaan Manufaktur yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia). Semarang.

Kotler, Philip and Nancy Lee. 2005. Corporate Social Responsibility. New Jersey: John Wiley and Sons, Inc.

Lako, Andreas. 2011. Dekonstruksi CSR & Reformasi Paradigma Bisnis & Akuntansi. Erlangga: Jakarta.

Lubis, Aminah. 2017. Analisis Implementasi Corporate Social Responsibility (CSR) Dalam Pemberdayaan Masyarakat Pada PT. Perkebunan Nusantara IV-SOSA Ditinjau Dari Perspektif Ekonomi Islam. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara. Medan.

Martatilova, Dwi Sonya dan Tita Djuitaningsih. 2012. Pengaruh Corporate Social Responsibility Disclosure, Kepemilikan Manajemen, dan Kepemilikan Institutional Terhadap Nilai Perusahaan. Seminar Nasional Akuntansi dan Bisnis Universitas Widyatama. Bandung.

Nurlela, Rika, dan Islahudin. 2008. Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan dengan Prosentasi Kepemilikan Manajemen sebagai Variabel Moderating. Simposium Nasional Akuntansi XI. Pontianak.

Prasetyo, A H. 2011. Valuasi Perusahaan. Pnpm. Jakarta.

Susanti, Rika. 2010. Analisis Faktor-Faktor yang Berpengaruh Terhadap Nilai Perusahaan pada Perusahaan Go Public yang listed Tahun 2005-2008. Universitas Dipenogoro. Semarang.

Sekaran, Uma. 2011. Research Methodes for Bussines, Edisi 4. Salemba Empat: Jakarta.

Sugiyono, 2013. Metode Penelitian Bisnis. CV. Alfabeta : Bandung

Van Horne, James C. 2002. Financial Management and Policy, 12th Edition, Prentice Hall International, Inc., New Jersey.

Wibisono, Yusuf. 2007. Membedah Konsep dan Aplikasi CSR. Gresik. Fascho Publishing.

Yuniasih, Ni Wayan, dan Made Gede Wirakusuma. 2007. Pengaruh Kinerja Keuangan terhadap Nilai Perusahaan dengan Pengungkapan Corporate Social Responsibility dan Good Corporate Governance sebagai Variabel Pemoderasi. Jurnal Akuntansi. Universitas Udayana




DOI: https://doi.org/10.31846/jae.v7i3.251

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

e-Jurnal Apresiasi Ekonnomi Indexed by:

 

        Â