THE INFLUENCE OF SERVICE QUALITY AND DESTINATION IMAGE ON INTEREST IN REVISITING VISITOR SATISFACTION AS A MEDIATION VARIABLE

Revan Alfaredo, Reni Yuliviona, Zeshasina Rosha, Dahliana Kamener, Yuhelmi Yuhelmi

Abstract


This research aims to prove the influence of service quality and destination image on interest in revisiting visitor satisfaction as a mediating variable in a case study at the Gandoriah Pariaman Beach tourist attraction. This research uses a quantitative approach. The population in this study is all people who have visited the Gandoriah Pariaman Beach tourist attraction with a sample size of 100 respondents. Samples were taken using a purposive sampling technique. The results of this research were assisted by SPSS 26 and Smart-PLS 3. The results of this research can be concluded that the variables of service quality and visitor satisfaction have a positive effect on interest in revisiting, service quality has a positive impact on visitor satisfaction, and the destination image variable has no effect on interest in returning to visit. and visitor satisfaction. Another result is that the visitor satisfaction variable mediates the relationship between service quality and interest in revisiting and visitor satisfaction does not mediate the relationship between destination image and interest in reviewing.

 

Keywords: Service Quality, Destination Image, Visitor Satisfaction, Intention to Revisit

Full Text:

PDF

References


Alam, I. K., & Sarpan, S. (2022). Pengaruh Kualitas Produk, Kepuasan Pelanggan Dan Promosi Penjualan Terhadap Minat Beli Ulang Mazaya Dekoratif Dan Skincare Pada Toko Tangga Mas Tambun. Ikraith-Ekonomika, 6(2), 284–291. https://doi.org/10.37817/ikraith-ekonomika.v6i2.2377

Alvianna, S., & Alviandra, R. (2020). Pengaruh Destinasi Wisata dan Kepuasan Wisatawan Terhadap Minat Berkunjung Kembali di Kampung Wisata Topeng Malang. SENORITA: Seminar Nasional Kepariwisataan, 1(1), 248–257.

Ama., M. I., Tulhusnah, L., & Pramesthi, R. A. (2023). Pengaruh Kualitas Layanan Dan Citra Merek Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Cafe Ayah Bunda Situbondo Dengan Minat Beli Konsumen Sebagai Variabel Intervening. 2(7), 1368–1382.

Anam, C. (2020). Pengaruh Citra Destinasi, Fasilitas Wisata dan Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan pada Wisata Parimas Waterpark Mojokerto. Jurnal Ekonomi Dan Perkembangan Bisnis, 4(2), 22–34.

Ayu Lestari, A. (2022). Pengaruh Daya Tarik Wisata, Aksebilitas, dan Kepuasan Wisatawan terhadap Minat Berkunjung Kembali (Study kasus pada Objek Wisata Budaya Taman Tujuh Desa Hiang Sakti). Jurnal Administrasi Kantor, 10(2), 153–166.

Basalamah, K. F., Ahri, R. A., & Multazam, M. (2021). The Influence of Image and Service Quality on Patient Satisfaction and Retention at the Regional General Hospital of Makassar City. An Idea Health Journal ISSN, 1(02), 2.

Berlianto, M. P. (2018). Pengaruh Kualitas Layanan, Kepuasan, Kepercayaa dan Komitmen terhadap Minat Berkunjung Kembali Pada Industri Kecantikan. Journal of Management and Business Review, 15(2), 260–275. https://doi.org/10.34149/jmbr.v15i2.143

Clara Natalia Sagala, F., & Althalets, F. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pengunjung Pada Hotel Kyriad Sadurengas Kabupaten Paser. ETNIK: Jurnal Ekonomi Dan Teknik, 1(4), 238–244. https://doi.org/10.54543/etnik.v1i4.70

Daffa, K. Van, & Ratnasari, I. (2022). Pengaruh Citra Destinasi dan Promosi Terhadap Kepuasan Wisatawan di Puncak Sempur Kabupaten Karawang. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(1), 362–372. https://doi.org/10.5281/zenodo.5847407

Fitriya, S. A., Perwitasari, D., Iqbal, M., & Windra, A. D. (2023). Pengaruh Promosi Wisata, Kualitas Pelayanan Dan Fasilitas Wisata Terhadap Minat Berkunjung Ulang Melalui Kepuasan Pengunjung Sebagai Variabel Intervening Pada Wisatawan Kampung Blekok Kabupaten Situbondo. 2(9), 2116–2131.

Huwaida, F. I., Permadi, L. A., & Retnowati, W. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Berkunjung Ulang Yang Di Mediasi Oleh Kepuasan Wisatawan Pada Cafe Wayan Cottage Homestay Batu Layar Lombok Barat. Jurnal Riset Pemasaran, 2(3), 16–22.

Imanda, M. R., & Anandya, D. (2020). Pengaruh Event Image, Destination Image, Past Experience Dan Participant Satisfaction Terhadap Revisit Intention Pada Marathon Event Di Indonesia. Jurnal Muara Ilmu Ekonomi Dan Bisnis, 4(2), 301. https://doi.org/10.24912/jmieb.v4i2.8187

Karundeng, M. E., Tamengkel, L. F., & Punuindong, A. Y. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen pada Benteng Resort Batu Putih. Productivity, 2(6), 511–517.

Khoni’ah, N. U., & Sidanti, H. (2022). Pengaruh Daya Tarik, Citra Destinasi Terhadap Minat Kunjungan Ulang Melalui Kepuasan Pengunjung Sebagai Variabel Intervening. Manajemen Bisnid Dan Akuntansi, September.

Kotler, & Keller. (2009). Manajemen Pemasaran. Erlangga.

Kusumawati, D., & Saifudin, S. (2020). Pengaruh Nilai Pelanggan Dan Citra Destinasi Terhadap Niat Berkunjung Kembali Dengan Kepuasan Sebagai Variabel Mediasi (Studi pada Wisatawan Masjid Agung Demak). Equilibria Pendidikan : Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi, 5(2), 34–44. https://doi.org/10.26877/ep.v5i2.7437

Lestari, S., Yulita, I. K., & Prabowo, T. H. E. (2022). Pengaruh Citra Destinasi, Fasilitas Wisata terhadap Minat Berkunjung Ulang (Studi kasus Wisatawan Pantai Klayar Pacitan). EXERO : Journal of Research in Business and Economics, 5(1), 1–35. https://doi.org/10.24071/exero.v5i1.5037

Lopes, sergio dominiqueb. (2011). Destination Image. Origin, Development and Implications.

Manggala, H., & Adirinekso, G. P. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Konsumen Dengan Keputusan Pembelian Sebagai Variabel Mediasi. Jurnal Ilmu Manajemen, 19(1), 39–53. https://doi.org/10.21831/jim.v19i1.49600

Manoppo, S., & Santosa, S. B. (2023). Pengaruh Destination Image, Destination Service Quality, Percieved Value Terhadap Revisit Intention Dengan Tourist Satisfaction Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Wisata Taman Nasional Bunaken). Diponegoro Journal of Management, 12(3), 10. http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/dbr

Nugroho, D. K., Ligery, F., & Saputra, Y. (2022). Pengaruh Kualitas Layanan Halal dan Citra Destinasi Wisata Halal terhadap Kepuasan Wisatawan Muslim. 2(2).

Nurhasanah, S., Yohana, C., & Monoarfa, T. A. (2022). Pengaruh Citra Merek dan Kualitas Pelayanan terhadap Niat beli Ulang Pelanggan Melalui Kepuasan Pelanggan sebagai Variabel Mediasi: Studi pada Jasa Layanan Logistik. 3(3), 1–23.

Parasuraman, A., V. A. Z. dan L. L. B. (1988). SERVQUAL: A Multiple Item Scale foe Measuring Customer Perception of Service Quality. Journal of Retailing, 64.

Purwanda, E., & Fajar, M. (2021). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Minat Berkunjung Ulang Ke Klinik Agoes Koesoemah. URL : Www.Jurnalsmart.Stembi.Ac.Id, 18(40), 60–67.

Purwati, R. S., S., A. J. R., & Mareta, F. (2020). Pengaruh Sapta Pesona dan Citra Destinasi terhadap Minat Berkunjung Ulang dengan Kepuasan Kepuasan Pengunjung Sebagai Variabel Intervening Pada Museum Sultan Mahmud Badaruddin II Palembang. JPD, 2(6), 12–21. https://dinastirev.org/JEMSI/article/view/608%0Ahttps://dinastirev.org/JEMSI/article/download/608/378

Putri, A., Suhartono, C., & Kristanti, M. (2023). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Minat Kunjung Kembali Di Restoran Kaizen Bbq Grill & Shabu-Shabu Surabaya Dengan Customer Experience Sebagai Variabel Mediasi. Jurnal Manajemen Perhotelan, 9(1), 46–54. https://doi.org/10.9744/jmp.9.1.46-54

Riyanti, N. K. I., Kusuma, I. G. A. N. E. T., & Gede Rihayana. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga, dan Promosi terhadap Niat Berkunjung Kembali di Villa Rendezvous Bali. Jurnal Manajemen Fak. Ekonomi, 15(1), 165–175. https://core.ac.uk/download/pdf/196255896.pdf

Rohmania, D. N. (2022). Pengaruh Citra Destinasi, Motivasi Wisatawan Dan E-Wom Negatif Terhadap Niat Berkunjung Ulang. JURNAL SYNTAX IMPERATIF : Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 3(5), 280. https://doi.org/10.36418/syntax-imperatif.v3i5.178

Salsabila, A. N., Saidani, B., & P, A. K. R. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Harga terhadap Minat Beli Ulang melalui Kepuasan Pelanggan sebagai Variabel Intervening: Studi Kasus Pada Pelanggan Gen Z. Journal of Economic Perspectives, 2(1), 1–4. http://www.ifpri.org/themes/gssp/gssp.htm%0Ahttp://files/171/Cardon - 2008 - Coaching d’équipe.pdf%0Ahttp://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM/article/view/2203%0Ahttp://mpoc.org.my/malaysian-palm-oil-industry/%0Ahttps://doi.org/10.1080/23322039.2017

Shalli Habiibika Baaq, Sarah Fadila, Esti Dwi Rahmawati, & Haris Novy Admadianto. (2022). Peran Kepuasan Dan Motivasi Pengunjung Terhadap Niat Berkunjung Kembali Ke Taman Satwa Taru Jurug. OPTIMAL: Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 2(4), 14–24. https://doi.org/10.55606/optimal.v2i4.692

Sucipto, N. (2019). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Hotel Asyra Makassar. 1(2), 189–200.

Sulistyanda, B., Sulistiyowati, L. N., & Fauzi, R. U. A. (2022). Pengaruh Pengalaman Pengunjung Dan Citra Destinasi Terhadap Minat Berkunjung Kembali Dengan Kepuasan Sebagai Variabel Mediasi Pada Wisatawan Telaga Sarangan. Seminar Inovasi Majemen Bisnis Dan Akuntansi 4, 4(9), 1–12.

Umur, S. A., Prihatini, A. E., & Purbawati, D. (2022). Pengaruh Dtrategi Promosi dan Kualitas Pelayanan terhadap Minat Berkunjung Kembali Destinasi Pariwisata (Studi Pada Taman Graha Mangrove Kota Bontang). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 11(4), 641–650.

Usman, A., Hidayat, M., & Daud, A. (2022). Pengaruh Bauran Pemasaran Pariwisata Dan Kualitas Pelayanan Melalui Kepuasan Wisatawan Terhadap Minat Berkunjung Ulang (Studi Empiris Pada Obyek Wisata Bantimurung Kabupaten Maros). Nobel Management Review, 3(3), 527–541. https://e-jurnal.nobel.ac.id/index.php/NMaR

Yuliviona, R., Irda, I., & Azliyanti, E. (2019). Pengaruh Islamic Attributes dan Quality Service Terhadap Islamic Tourist Satisfaction Wisatawan Mancanegara yang Berkunjung di Kota Padang. Syi`ar Iqtishadi : Journal of Islamic Economics, Finance and Banking, 3(1), 99. https://doi.org/10.35448/jiec.v3i1.5517

Zhao, X., Lynch Jr, J. G., & Chen, Q. (2010). Reconsidering Baron and Kenny : Myths and Truths about Mediating Analysis. Journal of Consumer Research, 3(7), 197–206.




DOI: https://doi.org/10.31846/jae.v12i3.834

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

e-Jurnal Apresiasi Ekonnomi Indexed by:

 

        Â