INFLUENCE OF SOCIAL MEDIA ADVERTISING ON BRANDS AWARENESS OF PT. INDAH TAMARA TOUR & TRAVEL CUSTOMERS

shanti oktavia Putri, Angel Purwanti

Abstract


One of the strategies use of the company in products introducing and services is by advertising. advertising media so many using now that is social media or marketing Social Media. One of the travel company used social media as advertising media is PT Indah Tamara Tour & Travel. In except to advertising strategy the company also needs to develop Brand Awareness will be the company's brand for its products familliar among consumers. The purpose of this research is to determine of the effect of advertising on brand awareness of consumers and the influence of social media on the relationship between Advertising with Brand awareness consumers. Sampling technique in this research use Simple Random sampling method. Data collection techniques use in this research was by means of questionnaires. The result of hypothesis 1, t test (13,347) ˃ t table (1,966) with significance value 0,000 <0,05 indicate that advertisement have an effect on consumer awareness brand, hypothesis 2, MRA test significant value social media variable 0,020 <0,05 significant concluded that moderation of social media variable (M) strengthens the influence of ad variables (X) on Brand Awareness (Y). This research shows of two hypotheses is accepted.

Keywords: Advertising, Social Media, Marketing Social Media, Brand Awareness.

References


Aditama, P. Y. (2009). Pengaruh Pesan Iklan Mizone Versi “Bengong†di Televisi Terhadap Efektifitas Komunikasi Iklan (Studi pada mahasiswa pendidikan tata niaga Angkatan 2006/2007) tahun 2009. Universitas Sebelas Maret.

Ardianto, E. (2010a). Metode penelitian untuk Public Relations kuantitatif dan kualitatif.

Ardianto, E. (2010b). Metodologi Penelitian untuk Public Relations Kuantitaif dan Kualitatif. (N. S. Nurbaya, Ed.). Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Bangun, B. T., & Saputri, M. E. (2016). Pengaruh Advertising terhadap pembentukan brand awareness pada Zalora Indonesia. E-Proceeding of Management, Vol 3 No 2.

Bimantoro, F., & Herawati, F. A. (2011). Pengaruh Frekuensi melihat iklan floating terhadap tingakat kesadaran merek. Ilmu Komunikasi, 8 No 2.

Darmastuti, K. (2014). Pengaruh Iklan Dalam Social Media Terhadap Proses pengambilan Keputusan Pembelian Konsumen (Survey pada follower @ChaChaMilktea di Yogyakarta). Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.

Haszul, S. (2018). Pengaruh Promosi, Harga dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen pada PT Indah Tamara Tour & Travel. Universitas Putera Batam.

Hermawan, A. (2012). Komunikasi Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Jaiz, M. (2014). Dasar-Dasar Periklanan (Cetakan ke). Yogyakarta: Graha Ilmu.

Kusumadilaga, R. (2010). Pengaruh Corporate Social Responsibility terhadap Nilai perusahaan dengan profitabilitas sebagai variabel moderating. Universitas Diponegoro.

Lubis, M. (2017). Belanja Iklan Tumbuh Perlahan. Retrieved from http://www.nielsen.com/id/en/press-room/2017/BELANJA-IKLAN-TUMBUH-PERLAHAN.html

Mahmudoh, S., & Setyorini, D. (2011). Pengaruh Terpaan Iklan di Televisi Terhadap Kesadaran Merek. Studi kasus Terpaan Iklan 'Kartu AS Versi Smash" di Televisi terhadap kesadaran merk pada Mahasiswa Jurusan Ilmu Komunikasi Untirta Angkatan 2006-2010.

Purwanti, A. (2013). Penataan dan Peningkatan Infrastruktur Sebagai Salah Satu Strategi Komunikasi Dinas Pariwisata dan Kebudayaan Kota Batam dalm Visit Batam. Jurnal Charta Humanika, 1 No 1.

Putri A, V. A. (2017). Pengaruh Iklan Televisi, Iklan Online dan Iklan Cetak terhadap Kesadaran Merek (Studi Kasus Pada Pengunjung Minimarket Alfamart di Kadipiro, Surakarta). Institut Agama Islam Negeri Surakarta.

RI, T. P. H. K. P. (2014). Panduan Optimalisasi Media Sosial Untuk Kementerian Perdagangan RI. Retrieved from http://www.kemendag.go.id/files/pdf/2015/01/15/buku-media-sosial-kementerian-perdagangan-id0-1421300830.pdf

Rita, R. (2016). Social Media Marketing. Retrieved from https://sbm.binus.ac.id/2016/11/21/social-media-marketing/

Ritonga, S. D. F. (2016). Pengaruh Iklan pada media sosial Twitter dan Televisi terhadap keputusan pembelian di Mataharimall.com Tahun 2016. E-Proceeding of Applied Science, 2 No 2.

Rizal, V. Z., & Lubis, E. E. (2014). Social Media Marketing Twitter Dan Brand Image Restoran Burger. Ilmu Komunikasi, 5.

Santosa, S. (2009). Creative Advertising. Jakarta: Kompas Gramedia.

Santoso, E., & Setiansah, M. (2010). Teori Komunikasi (cetakan pe). Yogyakarta: Graha Ilmu.

Shintarani, E. D. (2017). Pengaruh Promosi Produk Seafoodking terhadap Brand Awareness produk. Journal of Communication, VOL 1 No 2.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuntitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: CV Alfabeta.

Suprapto, T. (2010). Pengantar Ilmu Komunikasi Dan Peran Manajemen Dalam Komunikasi. Yogyakarta: Medpress group.

Susanti, D. (2015). Pengaruh Karakter Aktor Acara Indonesia Lawak Klub di Trans 7 Terhadap Penerimaan Informasi dan Ketertarikan penonton di Kota Batam. Universitas Putera Batam.

Viciana, P. (2014). Pengaruh Iklan melalui Social Media terhadap keputusan pembelian produk maichi. E-Journal “Acta Diurna,†2 No 2.

Wibowo, A. E. (2012). Aplikasi Praktis SPSS dalam penelitian. Yogyakarta: Penerbit Gava Media.

Widuri, F. (2017). Paket Wisata Pedesaan Koto Senjato Kabupaten Kuantan Singingi. Jom Fisip, 4 No 2.




DOI: https://doi.org/10.31846/jae.v6i3.94

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

e-Jurnal Apresiasi Ekonnomi Indexed by:

 

        Â